Pages - Menu

10. huhtikuuta 2011

Mitä vikaa on luonnollisuudessa?

Tuleeko joillekin teistä välillä sellainen olo, että kun katsoo naistenlehtien kansia, tai vaate/hajuvesi/meikki/vähän kaikenlaisia mainoksia, että ns. tavallisella naisella on median markkinoiman kuvan mukaan täydellinen iho, ei selluliittia missään, ei jenkkakahvoja, ei hiusongelmia, jne? Minulle tulee välillä juurikin sellainen olo. Kyse ei ole siitä, että media markkinoisi täydellistä naista. Ei. Media väittää, varsinkin mainostajat, että ihan tavallinen nainen omaa juuri nuo edellämainitut ominaisuudet. Ja lisäksi hänellä on supertuuheat silmäripsetkin.

TOI ON NIIN VÄÄRIN. Olen aikoinani opiskellessani lukenut aika montakin kurssia mediakasvatuksesta. Mediakasvatushan on nykyään jo oikeastaan pakollista, sillä varsinkin markkinoivalla medialla ei tunnu olevan mitään moraalia kun tullaan esimerkiksi nuorille ja miksei vanhemmillekin naisille markkinoitaviin vaatteisiin. H&M on tästä mielestäni hyvä esimerkki, länsinaapurissahan pulju sai käsittääkseni huomautuksia, kun niin printti- kuin tv-mainonnassakin oli turhankin laihoja malleja.

Toinen asia ovat naistenlehtien kannet, ja no suurinosa ripsivärimainoksista. VOI SITÄ KUVANKÄSITTELYN MÄÄRÄÄ (tiedän mistä kirjoitan, olen opiskellut kuvankäsittelyä kohta kuusi vuotta)! En ole nähnyt ainuttakaan esim. Cosmopolitanin kantta, jossa kannessa hilluvan tähtösen/mallin ihoa ei olisi siloteltu epäluonnollisen sileäksi, tai pieniä muhkuroita kropasta otettu pois. Mielestäni KAIKISSA käsitellyissä kuvissa, jotka tulevat mihin tahansa lehteen, tulisi olla merkintä MP (manipulated picture, eli vapaasti suomennettuna käsitelty kuva). Lukijalle kävisi selväksi, että kyse ei ole todellakaan mitenkään todellisuutta vastaavasta kuvasta. Jokunen vuosi sitten tätä kai suunniteltiin, mutta ei taida homma olla toteutumassa kuitenkaan.

Poikkeuksiakin löytyy, mainosten puolelta ensimmäisenä tulee mieleen Dove, ja heidän kampanjansa, jossa malleina toimivat oikeat, normaalit naiset. Jännää, että se oli poikkeavaa. Minusta sen tulisi olla standardi. Lopultahan ei voi paljoa luottaa siihen, mitä se malli/Hollywood-tähtönen sanoo tuotteesta, koska ei heidän ole pakko sitä käyttää. Ja tuskin he käyttävätkään, koska varaa on varmasti kalliimpiin ja parempiin tuotteisiin, kuin mitä löytyy markettien hyllystä. Toisaalta, jos tavalliselle tallaajalle tarjotaan huimia summia tuotteen mainostamisesta, niin luultavasti hänkin kehuu ko. tuotteen maasta taivaaseen.

En oikein käsitä sitä, miksi televisiossa pyörii kaikenmaailman "tahdotko malliksi"-ohjelmia. Tietenkin on syntynyt vastareaktioita, on sitten niitäkin ohjelmia joissa painotetaan luonnollista, Äiti Maan suomaa kauneutta.

Pointtini: Median tulisi ottaa vastuu siitä, miten kovia ulkonäköpaineita niin nuoremmat kuin vanhemmat ihmiset nykyään kokevat. Kauneuteen ja kauneusihanteeseen liittyviä ohjelmia, lehtiä, nettisivustoja on ihan liikaa (kamalin esimerkki tällä hetkellä mielestäni on Livillä alkanut nimeltämainitsematon suomalaiseen kauneushoitolaan sijoittuva reality). Kauneusleikkaukset yleistyvät koko ajan. Mistä se johtuu? Medialla on vastuunsa. Muotisuunnittelijoilla on vastuunsa. Kauneusteollisuudella on vastuunsa. Milloin joku OIKEASTI tekisi jotain, näyttääkseen että kantaa vastuunsa?

Loppuun Sixx AM:n uutta tuotantoa, joka niin kovin hyvin sopii tähän.


PS. Jokainen on kaunis. Ja oikea kauneus, niin kliseeltä kuin tämä kuulostaakin, tulee sisältä. Voit olla ihanne mitoissa, kaunis kasvoinen, tuuheat hiukset ja silmäripset omaava ihminen. Vaan jos olet sisältäsi tyhjä, et ole kuin se kuori joka lopulta rapistuu ja rumenee.

Ei kommentteja: